torsdag 7 april 2011

Välkommen till Fjällbloggarna - så här gör du för att gå med i listan!

Är du Fjällfolk och bloggar om livet i vildmark bland vida vyer och oändliga skogar? Älskar du snö & norrsken, knastrande brasor & kokkaffe till fjälls? Vattnas det i munnen på dig om du hör ordet "Muurikka" och tycker du att män klär bäst i fiberpäls & Helly Hansen-hängslen? Då är du varmt välkommen att skriva en kommentar nedan med din bloggadress så läggs du upp i bloggrollen "Fjällbloggarna" här intill - en länklista över Fjällbloggare som uppdateras automatiskt när du gör nya inlägg i din blogg och som hjälper oss att hitta varandra och allt Fjällrelaterat i bloggvärlden! Bloggrollen är dynamisk vilket innebär att senaste inlägget (med bild och delar av texten) alltid hamnar överst i länklistan. Prenumererar du på kommentarerna får du därför automatiskt meddelande när en ny Fjällbloggare går med! Fjällbloggarna i sig är alltså inte ännu en blogg att följa - här kommer inte att göras inlägg i vanlig mening utan syftet är att den ska ligga i bakgrunden och sköta sig själv och bli ett länkbibliotek där du kan hitta dina Fjällfavoriter. En startsida där du enkelt och  snabbt kan hålla koll på vad som händer & sker ute bland, fjös, stugor och hemman i Fjällvärlden. Kanske blir vi en brokig skara med vitt skilda åsikter om renar, skotrar, glesbygd och allt annat mellan himmel & jord, men ett har vi gemensamt och det är kärleken till Nordens lungor - det mäktiga Norrland!


Så här gör du för att gå med:
1) Skriv några rader om dig, din blogg och kanske ditt företag i kommentarsfältet här nedan!
2) Prenumerera på Fjällbloggarnas kommentarsfeed på tex http://fjallbloggarna.blogspot.com/feeds/comments/default så får du meddelande så fort någon ny Fjällbloggare går med i listan!
3) Har du Facebook klickar du på Gilla-knappen nedan och klistrar sedan in din presentation även på Fjällbloggarna på Facebook
4) Lägg upp en banner på din blogg om att du är en Fjällbloggare och länka den till detta inlägget på http://fjallbloggarna.blogspot.com/2011/04/valkommen-till-fjallbloggarna.html Använd bannern nedan eller ännu hellre - gör en egen variant och maila den på fjallbloggarna@live.se så lägger jag upp den här på sidan i ett banner-galleri!
5) Lägg till fjallbloggarna.blogspot.com bland dina startsidor så får du ett enkelt och  snabbt sätt att hålla koll på vad som händer & sker ute bland, fjös, stugor och hemman i Fjällvärlden!

Förslag på banner till din blogg:


Hälsningar från Pernilla i Vallrun


9 kommentarer:

  1. Hej på er!

    2009 sålde vi huset & löste lånen, packade flyttlasset och gav oss ut på äventyr 100 mil bort till de Jämtländska fjällen.
    Vi flyttade dit där hjärtat var, till vårt fritidshus "Stugan" i den magiska vildmarken runt Ansättfjällen, till rödingsfiske, skoteråkning och naturliv! Välkommen att följa oss bland snö, knott & "bjenn" på vallrun.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Uppvuxen på landet i Ångermanland, landade jag efter många omvägar. Här, mellan skog och sjö i en liten by i Jämtland med närheten till fjällen. Och här vill jag bli.

    Jobbar deltid och hjälper ibland min sambo på gården där vi bor. Tillsammans har vi två oemotståndliga söner.

    Min blogg är min dagbok, min hjälp när minnet sviktar. Varken mer eller mindre hittar man på anneliskriver.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Kan man vara med fast man inte har facebook?

    Hur lägger man upp en banner?

    JAg har en hel del äldre läsare. Kan man göra bakgrunden liiite mörkare utan att "skymma utsikten"..? ;-)

    SvaraRadera
  4. Jag klarade att få in bannern!

    tjihoo!

    SvaraRadera
  5. Hej Fjällmor vid vedspisen!

    Det går alldeles utmärkt att vara med även om man inte är Facebookare! :-) Facebook är bara en kanal för att "hitta & hittas", ett sätt att synas, inget nödvändigt alls!

    Som du ser har jag ändrat i layouten efter dina goda tankar, man blir lätt "hemmablind" och jag hoppas det blir lättare att läsa så här?

    Fjällkram från P i den soliga vårvintern

    SvaraRadera
  6. Vilken tur att man får det!
    För jag kunde inte motstå och har redan visat upp Fjällbloggarna vid vedspisen idag :-)

    Det ser jättefint ut!
    Vill du ha det mer enhetligt är det minst lika fint i kolumnen bredvid.
    Kör så det ryker!

    SvaraRadera
  7. Ann-Louise Eriksson heter jag och har "min blogg" som ligger under mitt företags hemsida (KREATIVA) .Därför ett lite "fattigt" namn.

    Jag flyttade till Marsliden från Vännäs för 20 år sedan då jag var tjugotre år gammal. Sedan dess har jag hunnit få tre barn mellan 18 och 7 år tillsammans med min egenföretagande sambo.

    Jag arbetar halvtid i Saxnäs på en konstnärsvilla som heter Ricklundgården. På sidan av det har jag ett eget företag som då heter KREATIVA, där jag tillverkar och säljer mina alster.
    På kvällstid sköter jag även min sambos bokföring så det blir inte så många stunder över, men när det blir det så försöker jag få in något inlägg på bloggen.
    Som i huvudsak är uppbygd runt bilder och inte ord då jag är bättre på bilderna.

    Välkomna in och titta vad som händer i Marsfjällets skugga..

    Regniga och väääldigt blåsiga hälsningar från Marsliden /Ann-Louise

    SvaraRadera
  8. Hej hej!
    Vilken bra idé det här var med en plattform för "fjällbloggare" :)

    Jag vill hemskt gärna vara med.

    Jag bor i Årefjällen och driver bloggen by Fjällhem, där jag blandar "fjällig" interiör och exteriör med annan skandinavisk design. Och såklart lite Åre-vardag också!

    Hälsningar Miriam

    SvaraRadera
  9. Nu finns det en till blogg som passar här
    http://naltaeljest.wordpress.com/

    Handlar om Saxnäs-Marsfjälls arbete för att överleva. Kram Camilla aka Floweret

    SvaraRadera